کد مطلب:75513 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:305

تاریخ چراغ آینده نگری حکومتها











پیش بینی وضع آینده ی جامعه و برنامه ریزی برا آن از ملزومات اولیه دستگاه رهبری هر جامعه است. این كار نیز بجز بررسی وضع گذشته و حال میسر است؟.

از این سخن واضح كه بگذریم آن حضرت پیش بینی های تاریخی، سیاسی مهمی نموده اند كه گویای آینده نگری وسیع ایشان است. (متذكر می گردد كه علم غیب نامیدن آنها را نیز مردود شمرده اند) برای نمونه سه مورد از آنها را می آوریم:

نمونه ی اول: ایشان درباره ی دیدگاه آیندگان نسبت به خود می گویند:

«بزودی دو گروه درباره ی من هلاك خواهند شد: یكی دوستی كه در دوستی خود افراط می نماید، بگونه ای كه این افراط او را به گمراهی بكشد. دوم دشمنی كه از حد تجاوز و دشمنی بی اندازه، او را به موضع غیر حق وادارد»[1] این گفتار بعدا به وقوع پیوست، عده ای شیعه ی غالی (غلو كننده) گردیده او را تا سر حد الوهیت بالا بردند. عده ای دیگر همچون خوارج و نواصب از همان ابتدا با او سر ستیز و جدال گرفته و او را كافر دانستند.

نمونه ی دوم: در خطبه ی دیگری از طایفه ای سخن می گویند كه بصره را در هم خواهند ریخت، «مشخصاتی كه برای آن گروه می شمارند توسط مترجم با قیام زنگیان تطبیق داده شده است» در پایان این پیش بینی

[صفحه 79]

می فرمایند:

«من دنیا را جلو خود گسترده و توانا بر قدر (یعنی اندازه گرفتن آن) بوده و به حقیقت آن بینا می باشم»[2].

نمونه ی دیگر: در ادامه ی همین مطلب از هجوم و كشتار وسیع قومی سخن می گویند كه: مشخصات قوم مغول را دارند. در پایان آن سخن، كسی از ایشان می پرسد كه آیا شما دارای علم غیب هستید؟.

ایشان به شدت آن را در نموده و اعلام می نمایند كه آنچه گفتم علم غیب نیست بلكه تعلم و آموزشی است كه آن را از صاحب علم آموخته ام و به تشریح تفاوت علم غیب با اینگونه پیش بینی ها می پردازند.

اگر چه آن حضرت به صراحت نفرموده اند كه این علم آموختنی چه نام دارد ولی از قرائن بر می آید كه به علم تاریخ مربوط می گردد. زیرا قبلا گفتیم كه آن حضرت از گروهی یاد می كند (محتسبون) كه سنتها بر ایشان روشن و از قبل نسبت به حوادث بعدی مطلع شده اند.

(در خطبه های 104-102-101-100-25، و... نیز پیش بینی هائی دارند).


صفحه 79.








    1. «و سیهلك فی صنفان: محب مفرط یذهب به الحب الی غیر الحق و مبغض مفرط یذهب به البغض الی غیر الحق،» (از كلام 127).
    2. «انا كاب الدنیا بوجهها و قادرها بقدرها و ناظرها بعینها» (از كلام 128).